Autor: Jaanika Tammekänd, Yume talendiagentuuri asutaja • 25. juuni 2024

Milline näoilme reedab töövestlusel põlglikkuse?

Mis on mikronäoilmed ning kuidas neid igapäevaelus ja personalitöös lugeda ja tõlgendada, selgitab Yume talendiagentuuri headhunter, coach ja asutaja Jaanika Tammekänd.
Foto: Pexels.

Mikroilmed on lühikesed tahtmatud näoilmed, mis paljastavad inimese päris põhiemotsioonid. Need kestavad tavaliselt vähem kui veerand sekundit, neid on raske märgata ja peaaegu võimatu kontrollida. Mikroilmed on universiaalsed ning need on samad kõikides kultuurides. Seitse peamist emotsiooni on rõõm, kurbus, viha, hirm, üllatus, vastikus ja põlgus.

Üldiselt tunneme me kõik emotsioone hästi, kuid mikroilmete puhul on oluline jälgida just konkreetseid märke näos – vaid ühe suunurga üles tõstmine võib tähendada inimese pahameelt.

Mikroilmed kestavad tavaliselt vaid 1/25 kuni 1/15 sekundit. Siiski on see vaid üks osa suuremast pildist ning tähendusrikast rolli mängib ka kehakeel, hoiak, žestide olemasolu ja väljendusviis.

Keerulisemaks võib kujuneda emotsioonide tõlgendamine ja äratundmine juhul, kui inimese näol on kombinatsioon kahest emotsioonist. Lisaks on liikuvat inimest tunduvalt raskem lugeda kui paigalseisvat.

Mikroilmete lugemise oskus on huvitav lisa värbajate oskuste hulgas. Personalitöötajad, kes suudavad lugeda ja mõista peidetud emotsioone, suudavad paremini lahendada konflikte, motiveerida meeskondi ja tagada tõhusamat suhtlust. Reaktsioone on mõistlik jälgida näiteks palgasoovi küsides, kus kandidaadi näole võib hetkeks tekkida üllatunud või, vastupidi, põlglik või pahane ilme. Tihtipeale kui keegi tõstab vestluse tõsises osas mõlemad suunurgad üles, viitab see ebasiirusele.

Mikroilmete imepisikesed tundemärgid

Rõõm: huulte nurgad on tõmmatud laiali ja üles. Suu võib olla lahti või kinni, hambad võivad olla nähtaval. Põsed on kerkinud üles. Alumised silmalaud võivad kortsus olla või pingul. Silmade välisnurkades on naerukortsud.

Kurbus: huulenurgad on langetatud, kulmud tõstetud. Silmad võivad olla vesised või silmanurgad suunatud allapoole.

Viha: kulmud on langetatud ja keskele kokku tõmmatud. Kulmude vahele tekivad vertikaalsed kortsud. Alumine huul on pingul, silmad pilukile tõmmatud. Ka huuled võivad olla kõvasti kokku surutud. Ninasõõrmed võivad olla laienenud, alalõug liigub ette.

Vastikus: nina on kirtsus ja tõmmatakse üles. Ülemine huul on üles kerkinud. Ninasõõrmed laienevad.

Põlgus:üks huulenurk tõmmatakse üles, teine jääb paigale. Alumised silmalaud tõusevad üles.

Hirm: silmad on pärani ja silmalaud tõstetud, kulmud kõrgel ja tagasi tõmmatud. Suu võib olla lahti ja huuled sirged või tõmmatud laiemaks grimassiks. Hingamine võib olla kiire.

Üllatus: kulmud on tõstetud ja kaardus, silmad väga pärani. Suu võib olla lahti ja o-kujuline.

Suurem osa meist tunneb mikroekspressioonid juba kenasti ära, harjutamist vajab nende märkama õppimine. Meeles tuleb pidada, et nagu iga uus oskus, nõuab ka mikroekspressioonide lugemine nii kannatlikkust kui praktikat. Õige kasutamise korral võib see oskus olla tugev tööriist ja parandada organisatsioonis nii suhtlust kui koostööd.

Polegi nii lihtne

Mikroekspressioonide jälgimisel on ka omad ohud. Näiteks võib neid valesti tõlgendada, kui näoilmeid mõjutab isiksus või hoopis füüsilised piirangud. Naeratus ei pruugi tähendada rõõmu, vaid võib olla ka närvilisuse tundemärk. Lisaks on lihtne mikroekspressioone täielikult maha magada või emotsioonid omavahel segi ajada. Lõpuks valitseb ka oht keskenduda liialt mikroekspressioonide jälgimisele, mis vähendab keskendumist vestlusele endale.

Oma mikroekspressioonide lugemise oskuse võid proovile panna näiteks SIIN.

Artikkel on ilmunud teemaveebis Personaliuudised.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700